De Marina COSTA (Lelia Vasilescu)
După câteva volume de poezii, scriitorul Silviu Bacuiani a debutat în proză cu un roman intitulat „Ghiță – povestea unei vieți”, un omagiu adus satului muntenesc de câmpie, din perioada interbelică și din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. În acesta, elementul comic este reprezentat de Burcea cel sărac cu duhul, dar încrezut – personificarea, în final, a vorbei populare prost să fii, noroc să ai! Care sat nu are un astfel de personaj, convins că toate încurcăturile în care intră sunt numai din vina celorlalți, și că ia bătaie degeaba când, de fapt, și-o caută cu lumânarea?
Cronologia romanului „Făt-Frumos din corcoduș” începe printre ultimele capitole ale cărții anterioare, „Ghiță – povestea unei vieți”, când aflăm că Burcea s-a însurat cu o văduvă bogată și, aparent, i-a pus Dumnezeu mâna în cap, apoi merge în paralel cu o parte, spusă sau nespusă, a primului roman din serie (al cărui final ne readuce în perioada actuală). Pentru Burcea, lucrurile nu sunt așa cum par, iar averea nu ține loc de minte, după cum vedem în capitol după capitol.
În prima sa ediție „Făt-Frumos din corcoduș” a fost o nuvelă umoristică, dar, în prezenta ediție revizuită și completată, a devenit un mini-roman cu valențe multiple. Pe lângăo parodie moralizatoare a vieții sătești(și dacă vă amuză aventurile lui Burcea, atunci îl veți căuta și în primul roman al autorului, și în cel de-al treilea, „Tălpi opărite”, despre care am scris, de asemenea, recomandându-l din toată inima tuturor celor interesați nu numai de năzdrăvăniile acestui Tândală contemporan, ci și de colectivizarea forțată din anii 1948-1965), „Făt-Frumos din corcoduș” este și o radiografie a vieții rurale de la finalul celui de-al doilea război mondial, și o poveste de dragoste trădată, cu suișuri și coborâșuri:
„- Cu ce-am greșit, Doamne, de-am avut ochii încleiați? zise acesta, de parcă ar fi așteptat un răspuns izbăvitor. Na, am ales pân-am cules, mai spuse, lăsând privirea în pământ.
– Știu că doare, încercă părintele să spună ceva, dar fu imediat întrerupt.
– Știi ce doare cel mai tare? Uite, ustură al dracului pe-aicea, zise el, atingându-se cu palma în dreptul inimii, doare nu atâta că văz că fusei orb și muierea mea face ochi dulci altora, doare să văz după cine se uită ea. Păi după Burcea, părinte? După prostul satului și după văcar? Și care-o mai fi, Dumnezeu știe…
– De-aia e bine să nu te uiți numa’ la frumusețe, la o femeie! La ce folos că-i frumoasă, de n-are minte ioc? zise preotul, punându-i mâna pe umăr.”
Dată fiind tematica adulterului și limbajul colorat, recomand romanul persoanelor peste 16 ani.
Atât personajele principale, cât și cele secundare se conformează unor tipologii umane întâlnite în majoritatea colectivităților. Faptul că Burcea, Făt-Frumos din corcoduș, care intră întotdeauna în încurcături din prostie împletită cu orgoliu, este un personaj stereotip nu scade farmecul povestirii, pentru că și stereotipurile există în natură… mai des decât ne-am dori. Prostul satului este o întrupare modernă a lui Tândală – cel universal în literatura populară românească – și diametral opus lui Păcală, a cărui istețime este pusă în aplicare exact pentru a râde de proștii și păcătoșii satului. Ba, în povestea de față se mai consideră și bărbatul fatal:
„- D’apăi, treaba ta, știi numa’ că e femei în gârlă și toate mă vrea, zise atunci Burcea, punându-și pălăriaînapoi pe cap. Fomeile e ca semințele de dovleac, numa’ să mă întorc și dau de ele, mai apucă să strige,înainte de-a porni în treaba lui și sădea nas în nas cu Matei și Iancu.
– Iete, mă, la el, zici că-i cioplit numa’ din bardă, zise Matei către Iancu, opriți în loc când îl văzură pe Burcea. Da’ un te duci, mă, când nimenea nu te-așteaptă? strigă apoi către flăcău.”
Dintre personajele secundare ale romanului „Ghiță – povestea unei vieți”, îi întâlnim în acest al doilea roman din serie pe părintele Macarie, făcându-și exemplar datoria de a împăca sătenii și de a-i aduce spre cele sfinte, precum și pe Matei, socrul lui Ghiță.
Celelalte sunt personaje noi, respectând tipologia sătenilor: ușuratica, bârfitoarea, speriații și fanaticii, libidinoșii, încornoratul – personaje ce se pot găsi în fiecare sat din lume. Unele sunt schițate fără exces de detalii, din câteva trăsături de penel literar, restul fiind abia sugerate, pentru ca narațiunea să se rotunjească și satul să fie prezentat în dinamica sa obișnuită. Altele, ca Iancu și Leana, deși pornind tot de la stereotipurile clasice, devin personaje rotunde, cu un arc ascendent, oferind cititorului învățămintele necesare unei snoave populare. Aș spune că sunt chiar mai rotunde decât protagonistul, desemnat din start să aibă un arc plat, fiindcă adesea prostia nu are leac.
Contrastul dintre superficialitatea și prostia lui Burcea și umorul de situație pe care îl generează, pe de o parte, și profunzimea trăirilor lui Iancu, precum și înțelepciunea părintelui Macarie și a lui Matei, pe de altă parte, reprezintă principala figură de stil a cărții. Viața satului este redată cu exactitate, fiind caracterizată cu un acut simț de observație:
„În inima satului din acele vremuri, învăluit în tradiții și priviri scrutătoare, pedeapsa cea mai cumplită, în special pentru femei, era murmurul insidios al gurii lumii, un blestem tăcut ce însemna mai mult decât orice sentință rostită. Era ca un vârtej de vorbe veninoase ce aruncau umbre peste reputații, un tribunal al prejudecăților în care judecătorii erau murmurele răutăcioase ale celorlalți. Pentru femei, această pedeapsă nu era doar o cumpănă socială, ci și o temniță în care sufletele lor erau supuse unui asediu nevăzut, iar fiecare privire și șoaptă se transformau în lanțuri ce strângeau tot mai mult libertatea lor. Bărbații, ale căror femei căzuseră în gura lumii, se găseau prizonieri ai acestei situații, învăluiți în judecățile aspre ale celor din jur. Ei pășeau pe un teren minat de vorbe vătămătoare, criticile zguduitoare și râsetele batjocoritoare care răscoleau adâncurile inimilor lor. Fiecare privire acuzatoare și fiecare murmur se transformau în pietre grele, aruncate asupra lor, transformându-i în eroii involuntari ai unui tragic spectacol social, unde drama vieții lor se desfășura sub lumina nemiloasă a scrutării publice.”
Pe lângă descrierea modului de viață rural al vremii respective, uneori cu o analiză antropologică mai mult sau mai puțin subtilă, în roman apar superstiții ale locuitorilor, tradiții locale și alte aspecte care adaugă un plus de realism firului narativ.
Silviu Bacuiani a scris poezii, cel puțin șase volume, înainte de a se exprima în proză, iar acest lucru se vede în accentele poetice pe care le primesc descrierile din roman și în modul cum se joacă autorul cu vorbele. De exemplu, în fragmentul redat în continuare, toamna și lăsarea serii, expresii ale tristeții, ale presentimentului morții temporare a naturii, sunt o reflecție a emoțiilor copleșitoare, contradictorii, prin care trece soțul înșelat:
„Soarele începuse deja să apună în nuanțe roșiatice și violet, în vreme ce unele dintre frunzele copacilor păreau a se arunca singure în aer, într-un dans unduitor cu vântul ușor al serii de început de toamnă. Palid la față și galben,asemenea unui bolnav suferind, timpul și-a făcut intrarea în toamnă, ca într-o frizerie, bărbierind de frunze, unulcâte unul, copacii prea stufoși. Toamna își deschidea astfel brațele, iar culorile căzătoare păreau să danseze într-un vals de aur și rubine. Copacii, îmbrăcați în haine de gală, șopteau povești melancolice în vântul blând, iar pământul, obosit de căldura verii, primea cu bucurie cadouri de la cer – frunze aurii și raze de soare moi. În satul lor, fiecare frunză cădea parcă cu o poveste în suflet.
Undeva în spate, în ogradă, Iancu strângea cu o greblă frunzele căzute peste zi și părea a le deplânge leșinul.”
Stilul autorului este cursiv, lipsit de stângăcie. Formulările sunt firești, cu subtilitățile lingvistice ale bogăției limbii populare, unde multe se spun, sau se lasă de înțeles, pentru cine are minte să priceapă. Aliterarea, metafora, comparația sunt doar câteva dintre tehnicile literare întâlnite în roman. Autorul folosește cuvintele locale, transcrise fidel, așa cum le pronunțau țăranii pe atunci, abătându-se în mod controlat, în dialoguri, de la normele ortoepiei și gramaticii literare:
„Ferească Dumnezeu, le pune Cel de Sus mâna în cap unora și ei își bate joc, zice că li se cade, nu că fu El milostiv cu ei, își zise Zamfira în sinea ei, în vreme ce trecea ulița, să meargă în bătătură. Păi de era Sile al meu așa cum e omul Leanei, apăi ziceam bogdaproste și-i pupam mâinile, nu-mi scăpărau ochii după toți nărozii satului! ‘Geaba i-o dat Dumnezeu frumusețe, de s-o calicit la minte, își mai spuse femeia, chiar când ajunse în dreptul porții.”
Grafica amuzantă, bine realizată, completează cu succes imaginea de comedie rurală. Îl felicit pe Silviu Bacuiani pentru că-și extrage inspirația din satul românesc!
Sunt de părere că literatura noastră contemporană are nevoie de o paletă largă de genuri de cărți, pentru toate vârstele și gusturile, iar acest roman, savuros ca un drajeu, învelind aluna tare a suferinței umane din dragoste și a greutăților vieții rurale în glazura umorului țărănesc, își va face loc printre ele, pentru iubitorii atmosferei rurale de odinioară și a unui Tândală adus în epoca modernă. Cu siguranță, există și prototipuri contemporane ale lui Burcea, prin sate și orășele. S-ar putea spune că, din păcate, prostul satului a lăsat destui urmași, peste tot…
(Publicat in Convorbiri literar-artistice nr 38/ian-febr 2024)